16/10 – 23/10/2009 South-Africa, Swaziland, Lesotho (Part 1)2013-04-07T16:08:11+00:00

[vsw id=”T3b3Busf2PU” source=”youtube” width=”600″ height=”380″ autoplay=”no”]

16/10: Vertrokken in Zaventem, ging redelijk vlot, niet te lang wachten. Ongeveer een uurtje vliegen naar Londen (Heathrow). In Londen hebben we 3,5 uur moeten wachten op onze vlucht naar Johannesburg en dat is best vervelend. Ook hebben ze mij bij elke controle gefouilleerd, ook best vervelend. Schoenen uit, pul uit, riem uit, alles uit de zakken. De vlucht naar Johannesburg duurde ongeveer 12 uur en heb amper geslapen. Heb naar 3 films gekeken op de vlucht. Dit was een vermoeiende dag.

17/10: Zeer toffe dag gehad in Pretoria, enkele monumenten bezocht en het Kruger Museum. Ook enkele tradities gezien, dansen op pleintje. Met de auto in Pretoria rondrijden is al een avontuur op zich. Bijna geen blanken zien, veel spelende kinderen op straat. Op het einde hebben we nog lekker gegeten in een lokaal restaurantje. Het is 21 uur in de avond en ik ben stikkapot, we zijn nu al bijna 40 uur wakker. Slaapwel!

%%wppa%% %%slideonlyf=3%% %%align=center%%

18/10: Lange rit richting Graskop gedaan. We zijn eerst langs het voortrekkersmonument gepasseerd. De baan naar Graskop hing stevig in de wolken, het zicht is echt nihil. We zien amper de auto voor ons. Eens ginder aangekomen was het bijna pikdonker. In een restaurantje lekkere T-bone steak gegeten, nog wat gekletst en nu naar bed.

%%wppa%% %%slideonlyf=4%% %%align=center%%

19/10: Vandaag inkopen gedaan in lokaal winkeltje. We hebben verschillende lokaties rond Blyde River Canyon bezocht: God’s Window, Bourke Luck’s Potholes, The Pinnacle, Lisbon Falls, The Three Rondavels. Bavianen zien rondlopen in de buurt. Prachtig stukje natuur gezien vandaag.

%%wppa%% %%slideonlyf=5%% %%align=center%%

20/10: Eerste dag in Kruger National Park. Veel verschillende dieren gezien (zie foto’s). De big five gespot, behalve het luipaard. De temperatuur liep vandaag op tot 32°C. Olifanten passeerden op enkele meters van de wagen, prachtig om te zien (zie video). S’Avonds BBQ gedaan in kamp Balule. Voor het slapen gedaan passeert er nog een vogelspin voor de tent, gigantisch beest met een dik lijf. Ik ga nu slapen maar het is nog redelijk warm.

%%wppa%% %%slideonlyf=6%% %%align=center%%

21/10: Slecht geslapen, onmogelijk om in slaapzak te slapen, stond nat in het zweet, zo warm. Opgestaan rond 6 uur. Smorgens is het redelijk fris bij het openen van de tent. Na het ontbijt gaan we op weg naar onze volgende slaapplaats met enkele tussenstoppen. Al snel klimt de temperatuur smiddags naar 38°C. Vandaag hebben we ook weer de big five gespot en ditmaal ook met het luipaard. In de namiddag komen we aan in Skukuza kamp en maken we ons klaar voor de “evening game drive”. Rond 17 uur vertrekken we met de vrachtwagen voor de game drive, het word snel donker. We komen weer veel beestjes tegen in de donker. In de donker komen de katachtigen tot leven, we spotten leeuwen, hyena’s, luipaard en nog verschijdene katachtigen. Na terugkomst eten we in het restaurant van het het kamp.

%%wppa%% %%slideonlyf=7%% %%align=center%%

22/10: Vandaag trekken we verder naar Mlilwane Wildlife Sanctuary in Swaziland. Hier zitten geen gevaarlijke katachtigen dus zijn er geen hekken en lopen de beestjes gewoon los door het kamp. De grenscontroles verlopen vlekkeloos. Eens ginder aangekomen maken we een avondwandeling in het park en spotten we terug verschillende zoogdieren waaronder nijlpaard, wrattenzwijn, impala, … .S’Avonds lekker gegeten in het restaurant van het park.

%%wppa%% %%slideonlyf=8%% %%align=center%%

23/10: Vandaag rijden we naar Mkhunyane Eco Reserve. Onderweg passeren we een markt in Manzini. Rond de (na)middag komen we aan de poort van het park, eens binnen is het nog 20 minuten rijden tot aan onze hut. Op enkele 100den meters kruipt een spuugcobra (zeer giftig, en verblind zijn slachtoffers door gif te spugen) over de baan, jammer dat ik te laat was om een foto te maken. S’Avonds pasta klaargemaakt en dan naar bed. Snachts kletterend onweer over onze kop gekregen.